Kvinden før

Thriller/Domestic noir for fuld udblæsning

Kvinden før Book Cover Kvinden før
J.P. Delaney
Thriller/Domestic noir
Lindhardt og RInghof
2017
399

I en yderst mondæn lejlighed i hjertet af London, er der en meget speciel proces man skal igennem for at kan gøre sig forhåbninger om at leje den.

Vi følger to sæt lejere med hver sin baggrund, men på mange måder også ens. De har flere ting til fælles, deres udseende minder meget om hinanden og de har begge været ude for en hændelse der har rystet dem voldsomt og begge kæmper med at komme rette køl igen.

Den første kvinde Emma, flyttede ind sammen med sin kæreste Simon. Hun lagde meget vægt på at lejligheden havde et højt sikkerhedsniveau. Hun havde lige været ude for et brutalt indbrud, hvor to maskerede mænd trænger ind til hende en nat hun er alene i lejligheden, og hun vil gøre alt for ikke at opleve en lignende situation igen.

Ejendomskontoret viser dem den har yderst mondæne lejlighed, hvor alle møbler er gemt væk, alt er stilfuldt og moderne. Alting er strømlignet og meget firkantet i indtrykket. Sengene er i væggen og elektronikken er udsøgt. Temperatur på vandet i badeværelset tilpasses den enkelte bruger og lyset i huset tilpasses vejret udenfor. Alting styres af en armbånd lejerne får på.

Hagen ved lejligheden er at der er et meget strengt reglement. Man skal skrive under på at man vil overholde det til punkt og prikke. Det er ting som at man ikke må have sine egne møbler med. Man skal bruge husets computer og man må ikke rode og der kommer at selskab og gør rent en gang om ugen og de skal bare have adgang  til huset, og meget meget mere.

Der ud over skal man gennemgå en personlighedstest men mange, meget nærgående spørgsmål. Først når ejeren har gennemgået disse tests og har godkendt lejeren kan man flytte ind. Ejendomskontoret siger at der er en minimal mulighed for at blive godkendt. De fleste bliver enten afvist eller også flytter de lynhurtig igen.

Emma er vild med sikkerhedsniveauet i huset og vil hellere end gerne flytte ind. Forholdet mellem Simon og Emma kører ikke alt for godt efter indbruddet og for at undgå flere skærmydsler siger Simon ja.

 

Senere flytter Jane ind. Hun er enlig og har lige været igennem en dødfødsel af sin datter, Isabel. Hun har det psykisk dårligt og trænger til noget stabilitet i sit liv. Derfor er hun tiltrukket af denne underlige lejlighed med alle reglerne.

Hun kommer til interview med ejeren af lejligheden i forbindelsen med godkendelsen og hun kan ikke lade være med at føle sig lidt tiltrukket af denne meget elegante men også lidt sære mand.

En dag da Jane kommer hjem ligger der en stor buket Liljer på hendes dørmåtte, hun aner ikke hvor de kommer fra. Der ligger en magen til et par dage efter. En aften under en fest er hun så heldig at hun når at komme ud til døren ligesom en mand ligger endnu en buket der. Da hun konfrontere ham med blomsterne, siger han at blomsterne ikke er til hende - men at han bliver nødt til at ligge nogle nye når hun bliver ved med at flytte dem. Blomsterne er til minde om hans tidligere kæreste Emma, som blev slået ihjel i lejligheden...

 

"Kvinden før" er en god blanding af Thriller og Domestic noir. Begge kvinders historie følge simultant og deres historier er bemærkelsesværdig ens. Dette gør romanen mere og mere spændende og fængslende. Selve hændelsesforløbet får forskellig udfald idet kvinderne ikke er ens, og reagere forskellig på de samme tiltag.

Ved siden af går Jane i gang med sin egen efterforskning af hvad der skete med Emma dengang hun boede der. Jo mere hun finder ud af jo mere usikker og nervøs bliver hun over at bo i denne underlige lejlighed. Især da hun får besøg af den karismatiske men meget regelrette Edward, husets arkitekt, tager handlingen fart. Hun finder ud af at Edward har haft et forhold til Emma og hans tidligere kone og barn ligger begravet et sted i huset.

Bogen er fantastisk til den læser, der er til de mere psykologiske thrillere uden for meget vold og blod i. "Kvinden før" tester læserens nysgerrighed og gode nerver.

Den eneste hage bogen har er at der ikke er så meget kronologi i handlingen. Man ved ikke om der er gået en uge eller en måned siden man læste om kvinderne sidst. Kvinderne kommer til at forholde sig til de samme personer begge to. Både i forbindelse med Emmas skæbne og Janes efterforskning.

Der er fokuseret meget på indretningen og atmosfæren i lejligheden. Omgivelserne er sekundære og handlingen kunne ligeså godt være i København som i Singapore.