Beskriv dit forfatterskab – hvilken type forfatter er du ?De 11 bøger, jeg hidtil har skrevet, vidner om, at jeg vel i realiteten spænder over mere end en genre. Mine bøger indeholder en god del klassisk krimi, altså en regulær efterforskningsdel, men også en stor del, som knytter sig til efterretningstjenesternes verden – og endelig en del som kan minde mere om en regulær spændingsroman. Så jeg er vel nok krimi, spionthriller- og spændingsforfatter hybrid-dingenot.Hvorfor valgte du at skrive kriminalromaner i sin tid ?Min første roman, Wienerringen, blev til i sin genre, fordi det er den genre, jeg selv læser mest. Og derfor var det mest nærliggende at prøve sig selv af dér…Føler du dig bundet af genren, eller kunne du finde på at skrive et eller andet i en anden genre, hvis ja, så hvilken ?Jeg føler mig ikke bundet af noget – eller nogen. jeg kunne sagtens finde på at prøve en anden genre af. Men først skal jeg have “afviklet” de hovedpersoner, jeg stadig føler for. Jeg ville nok vælge noget, der hører den brede skønlitteratur til. Jeg har faktisk en ide, der har slumret i adskillige år – men nu får vi se, om jeg kan nå det hele.Hvor kom din første hovedperson (Jan Jordi Kazanski) fra?Han var mit bud på en no-nonsens hovedperson. jeg kan godt lide de handlekraftige hovedpersoner – med noget personlig historie i bagagen. Kazanski er polsk/spansk/amerikansk, og det spanske kom helt sikkert fra min veneration for landet – og USA, fordi han jo arbejder i CIA.Inspirationen til Nina Portland ? Hvorfor pludselig en kvinde ? Var der nye aspekter der skulle skrives ind nu det er en kvindelig hovedperson ?Hvor Kazanski var den 100 % internationale hovedperson, blev Nina Portland den 100 % lokale, esbjergensiske og danske figur. Jeg valgte en kvinde, fordi jeg dengang tænkte, at hvis jeg fortsatte med en mand, ville det bare blive et spejlbillede af Kazanski – og så var jeg lige vidt. Mor-søn forholdet i de tre bøger har naturligvis krævet noget andet af mig, men ellers har jeg forsøgt at holde Nina fri af det univers, der nogle gange kan præge en kvinde-krimi; altså universet, hvor en stor del af historien handler om diverse relationer og problemer. Jeg kan bedst lide at holde blikket direkte fokuseret på plottet.Til sidst et par ord om Niels Oxen? Hvordan kunne det være at der pludselig kom flere bind i hans univers, end der først var planlagt ?Jeg har aldrig lagt mig fast på noget præcist antal bøger, hverken Oxen eller andre, men jeg havde jo en slags vane med at skrive trilogier, fordi en hovedperson her for muligheden for at udvikle sig over tid (tre bøger) og dermed blive et mere dynamisk og troværdigt bekendtskab.
At Oxen foreløbig er blevet til fire bøger (og en femte undervejs…) skyldes klart, at han har mere at byde på endnu. han er den mest komplekse og den mest udfordrende af mine hovedpersoner, og jeg føler mig slet ikke færdig med at følges med Oxen.Generel inspiration, hvor finder du den ?Jeg tror min største inspirationskilde er omverdenen, altså virkeligheden. Jeg kan finde dele af inspiration i nyheder eller andre typer stof fra medierne. Nogle gange mere tematisk, andre gange kan det være en lille notits, der sætter tanker i gang.Er der noget du ikke vil skrive om?Ja! Jeg gider ikke skrive om seriemordere eller forbrydelser, der går ud over børn, fx. pædofili… Det tager jo 2-3 år for mig at skrive en bog, og i den lange, lange tid vil jeg også have lov at beskæftige mig med noget, jeg kan lide eller er udfordret af. Derfor vil jeg ikke beskæftige mig med pædofile, som jeg kun har afsky til overs for, eller psyco-mordere, hvis indre liv jeg ikke forstår noget af og heller ikke har lyst til at sætte mig ind i.Hvilke dele af en roman volder dig flest problemer /falder dig mest naturlig ?Plottet, altså selve kernen i historien, vil altid volde problemer. For det er ikke en statisk størrelse. Plottet vokser ud af noget småt til noget større og vidtforgrenet – og så skal der i mine øjne helst være en slags raffineret plot-overbygning, en slags tredje dimension. den slags er altid krævende. Ellers vil jeg mene, at de dramatiske scener med action etc. falder mig meget nemt.Research, er det en stor del af din skriveproces ?Research er lige så naturlig som morgenmad. I min genre skal man være overbevisende og realistisk, synes jeg, så derfor er der både små og store ting, som skal være 100 % i orden.Tager du på skriveophold, når du er midt i en roman?Jeg vil egentligt helst arbejde på mit kontor herhjemme, men har jeg travlt og er under pres, kan jeg finde på at tage en hotelweekend, hvor jeg knokler i døgndrift, drikker 100 liter kaffe – og sover en smule…Forskellen på at skrive en novelle og en roman ?Volumen… Novellen kræver på sin vis mere, fordi den skal sættes i gang, foldes ud og rundes af på færre sider. Ikke nødvendigvis nogen nem operation…Mht. boganmeldelser: hvor vigtige er de for dig ?De er stadig – og vil altid være – vigtige. ikke livsvigtige, men vigtige, fordi de sender et signal til mine læsere eller potentielle læsere, om hvorvidt en ny bog er værd at beskæftige sig med eller ej. Men jeg har været i faget så længe, at jeg anerkender og forstår, at der ikke findes nogen sandhed. Alt er subjektivt. Men er 10 ud af 10 anmeldelser dårlige, er der måske noget om snakken. Eller omvendt.Endelig – kan du fortælle lidt om din nye roman ? Udgivelsestidspunkt eller andet spændende?OXEN 5 udkommer formentligt i begyndelsen af september 2021. Bogen byder på et gensyn med de kendte hovedpersoner, Niels Oxen, Margrethe Franck og Axel Mossman – men også en ny væsentlig figur: en ung, kvindelig politiassistent, Sally Finnsen, som bliver noget af en udfordring.
Titlen er som sædvanlig hemmelig. Men jeg kan fortælle, at historien blandt andet handler om efterforskningen af likvideringen af adskillige krigsveteraner…
Vil du vide mere om Jens Henrik Jensen – så klik her :
Jens Henriks Bøger i kronologisk rækkefølge:
Wienerringen – roman
Kællingen fra Krakow
Hofnarren fra Murmansk
Ulven i Banja Luka
Hofnarren fra Murmansk
Ulven i Banja Luka
Spøgelsesfangen
Svare enhver sit – Novellesamling